Die Haghe winnaar Haagse Korfbaldagen 2023

In een druk bezochte hal heeft Die Haghe afgelopen zaterdag de Haagse Korfbaldagen gewonnen door in de finale Achilles te verslaan met 23-16.
Een eindstand die doet vermoeden dat Die Haghe een makkelijke avond had, maar niets was minder waar. Ondanks dat de ploeg van Abbenhuis/Stuijt de gehele wedstrijd een redelijk comfortabele voorsprong had, gaf Achilles niet op en kwam het 10 minuten voor tijd nog terug tot twee punten. Een spannende slotfase leek in de maak, echter wist Die Haghe precies op het goede moment weer te pieken en het gat terug te brengen naar vier. Daarna was de pijp bij Achilles leeg en kon Die Haghe nog iets verder uitlopen voor het feest gevierd kon worden.

Eerder op de dag was er een redelijk vergelijkbaar wedstrijdbeeld in de finale van de 1e klasse waarin HKV/Ons Eibernest steeds de voorsprong had, maar DES ook nog even dichtbij zag komen vlak voor het einde. Echt spannend werd het echter niet meer, want het laatste doelpunt was voor HKV/Ons Eibernest die daarmee de wedstrijd definitief in het slot gooide, 22-18, waarmee zij de Zeefdruk Westland Bokaal in ontvangst mochten nemen.
Phoenix en GKV zaten in de finale klasse 2-3 wat dichterbij elkaar, al was Phoenix qua spel wel de sterkere van de twee. Echter kwamen ze niet los van de Haagse ploeg waardoor het lang spannend bleef en scheidsrechter van Roon zijn handen af en toe vol had aan alle fysieke duels. Uiteindelijk sloeg Phoenix een definitief gat wat GKV niet meer kon dichten en kon de ploeg uit Zoetermeer de wedstrijd alsnog redelijk rustig uitspelen, 20-15.
Na deze wedstrijd werd Michel van Roon, die zijn laatste wedstrijd tijdens de Haagse Korfbaldagen floot, nog in het zonnetje gezet door de organisatie als dank voor zijn jarenlange inzet voor de Haagse Korfbaldagen.

In de finales bij de A-jeugd gingen op vrijdag Maassluis A1 (klasse 1-2-3) en Die Haghe A1 (OK) er met de prijzen vandoor.
Maassluis had geen kind aan een heel jong Excelsior A1 dat nooit opgaf, maar niet was opgewassen tegen het fysiek sterkere en oudere Maassluis. In een eenzijdige wedstrijd ging Maassluis er met de Bemmel en Kroon Bokaal vandoor, 26-5.
De wedstrijd tussen Die Haghe A1 en Avanti A1 was een echte finale, waarbij Avanti tot 3 minuten voor tijd aan de goede kant van de score stond, maar Die Haghe altijd nog aan een lijntje had hangen. Terwijl Die Haghe de druk steeds een beetje meer ging opvoeren, wist Avanti lange tijd direct tegen te scoren. Maar uiteindelijk begonnen ook hier de zenuwen op te spelen en kon Die Haghe hun flow doorzetten. Het kwam naast Avanti en ging er uiteindelijk ook overheen, 21-19, waarmee Die Haghe A1 zich de winnaar van de Alsem Bokaal mocht noemen.

Als organisatie kijken we terug op een geslaagd toernooi met mooie, spannende wedstrijden zowel gedurende de week als in het finale weekend, waarbij nog maar eens duidelijk werd hoe groot de beleving tijdens dit toernooi is te zien aan het vele publiek dat gedurende de week de sporthallen wist te vinden (met uitschieters op beide zaterdagavonden in de Steenwijklaan). Een mooie G-korfbaldag in Maasdijk met waarschijnlijk de meeste blije gezichten van de hele week en een weer druk bezocht jeugdtoernooi op de zaterdag in de Schilp.

Wil je nog nagenieten van deze week? Alle foto's (worden nog aangevuld) zijn terug te vinden op www.sportsnap.nl en kijk via het knopje livestream op deze site voor de streams van de finales.

Wij willen iedereen bedanken die zijn of haar steentje heeft bijgedragen om deze week tot een succes te maken.
We hopen jullie allemaal volgend jaar weer terug te zien, voor nu: succes in de competitie!

Foto: Frank van Leeuwen (Sportsnap.nl)