De Haagse korfbaldagen

Het korfbalevenement “de Haagse Korfbaldagen” vindt zijn oorsprong in 1985 als zaalkorfbaltoernooi om de Binnenhofcup. Nadat het dagblad Het Binnenhof overgenomen werd door de Haagsche Courant werd het jaarlijkse breedtesporttoernooi voortgezet als Haagse Courant Cup (HC-cup).

In 1998 nam de “Stichting The Hague Korfball Masters“ (een initiatief van de korfbalverenigingen Die Haghe en HKV/Ons Eibernest) en ondersteunt door “Sportstad Den Haag” (nu “Den Haag Topsport”), het initiatief om de “Haagse Korfbaldagen”, een topsportevenement op het veld te gaan organiseren.

Sinds die tijd ondersteunt Den Haag Topsport het evenement nog steeds.

pic

In 2003 zijn op initiatief van de Gemeente Den Haag de beide evenementen samengevoegd en ontstond één jaarlijks groots opgezet zaalkorfbaltoernooi voor aanvang van de zaalkorfbalcompetitie.

Na de overname van de Haagsche Courant door het AD werd het toernooi voortgezet onder de naam AD/Haagsche Courant Korfbaldagen.
Vanaf 2007 is de Haagsche Courant gestopt met de hoofdsponsoring en is het toernooi verder gegaan onder de naam “Haagse Korfbaldagen”.

Het evenement is uitgegroeid een toonaangevend zaalkorfbaltoernooi voor zowel de Nederlandse top van het korfbal alsmede de wedstrijdsport voor hoogste teams van de Senioren en A-jeugd in de regio. Een prima voorbereiding voor het kort daarop startende zaalseizoen.

In 2017 zijn wisselprijzen voor de winnaars hoogste Seniorenklasse (Hofpasbokaal) en de hoogste A Jeugdklasse (Alsembokaal) ingesteld. Tevens zijn bij het openen van de Sportcampus in het Zuiderpark twee nieuwe onderdelen toegevoegd, t.w. een Beach- en een G-korfbaltoernooi.

Organisatie Haagse Korfbaldagen: Stichting The Hague Korfball Masters

Belangrijkste wapenfeiten:

1985 1e Binnenhofcup zaal
1990 Haagsche Courant Cup zaal
1994 Haagsche Courant Korfbalweek
1998 1e Haagse Korfbaldagen topkorfbal (veld)
2002 Samenvoeging Haagse Korfbaldagen en AD/Haagsche Courant korfbalweek (zaal)
2014 Eerste uitgave Magazine Haagse Korfbaldagen
2017 Introductie G-Korfbaltoernooi en Beachkorfbal Jeugd Introductie wisselprijs Senioren HK/OK “de HOFPAS bokaal”. Introductie wisselprijs A Jeugd HK/OK “Alsem Bokaal”
2018 Introductie wisselprijs G-korfbaltoernooi “Rémy van Eijnatten Bokaal”. Introductie wisselprijs A Jeugd 1-2-3 “Bemmel & Kroon Bokaal”
2019 Introductie wisselprijs Senioren 1-2-3 “Zeefdruk Westland Bokaal”
Introductie wisselprijs “Theo Korporaal Bokaal” voor meest talentvolle jeugdspeler en speelster Haagse Korfbaldagen
2020 35e editie kan vanwege de wereldwijde “Corona” epidemie geen doorgang vinden.