Avanti | Post Makelaardij 1 – GKV/Enomics 22-19

Verslag: Avanti| Post Makelaardij

In een tumultueuze en rommelige wedstrijd heeft Avanti | Post Makelaardij twee belangrijke punten behaald tegen één van de medekoplopers. Dankzij een sterke eerste helft met veel doelpogingen en een hoog rendement werd de basis voor de 22-19 overwinning gelegd. De scheidsrechters Baerends en van Meeteren hadden hun handen vol aan dit treffen wat bij tijd en wijle meer op een potje vrij worstelen leek. Met het uitdelen van gele kaarten en strafworpen voor herhaalde fysieke overtredingen werd getracht de gemoederen tot bedaren te brengen wat maar gedeeltelijk lukte.

Beide ploegen hadden de eerste twee wedstrijden gewonnen tegen dezelfde tegenstanders. GKV/Enomics had dit met meer doelpunten en een grotere marge dan Avanti | Post Makelaardij gedaan. De aanvangsfase was voor de ploeg uit Gorinchem met voorsprongen van 0-1, 1-3 uitlopend naar 4-7. Op dat moment miste Avanti een strafworp naar de 5-7, maar ook GKV miste vervolgens een strafworp naar de 4-8. GKV/Enomics werd slordiger en Avanti | Post Makelaardij profiteerde optimaal via een run van vijf doelpunten achter elkaar naar een voorsprong van 9-7. Het was een fysiek, heetgebakerd potje korfbal waarbij Avanti | Post Makelaardij langzaamaan verder wegliep van GKV met zes doelpunten verschil (15-9). Dat noopte de coach van GKV om al een eerste wissel toe te passen om meer reboundkracht in het veld te brengen tegen het vak van Jordi van Zuidam en Vincent van Beek. De marge bleef tot aan de rust zes doelpunten verschil en de ploegen zochten bij een 17-11 stand de kleedkamers op. De statistieken gaven aan dat Avanti | Post Makelaardij het verschil maakte in het scoreverloop door het aantal genomen doelpogingen. 73 voor Avanti met een rendement van 23% tegen GKV 56 pogingen met een 20% rendement. Zeventien doelpunten voor Avanti | Post Makelaardij in één helft is bovengemiddeld, waarbij bijna alle spelers en speelsters tot scoren kwamen.

Ondanks de rustperiode waren de gemoederen nog steeds verhit in de tweede helft en dat noopte het arbitrale duo om gele kaarten te gaan trekken. Enige paralellen met de voetbalwedstrijd Oranje tegen Argentinie waren wel te trekken. Uiteindelijk zouden er drie gele kaarten vallen, twee voor GKV en één voor Avanti. En verder werden de herhaalde overtredingen vaker bestraft met vrije ballen en strafworpen. De vele overtredingen maakten het schouwspel er in de tweede helft niet beter op. Bij Avanti daalde het aantal doelpogingen en ook het rendement ging fors naar beneden. In de tweede helft zouden de Pijnackernaren nog maar een schotpercentage van 9% behalen. GKV kreeg nog steeds minder doelpogingen dan Avanti maar haalde wel een beter rendement met 17% en kroop langzaamaan dichterbij. Na de 18-12 werd het 18-15. Belangrijke doelpunten van Floor Munnik en Ruben Louwerse gaven weer wat lucht naar de 20-15. Met het inbrengen van de lange Ruben Louwerse in de aanval kreeg Avanti weer grip op de rebound. En dat hielp ook na de 21-18 waarbij de andere invaller Nathan Tuinder dankzij het reboundwerk van Ruben Avanti definitief in veilige haven bracht naar de 22-18. Het slotakkoord was voor GKV met een 22-19 eindstand. En net als in de voetbalwedstrijd trokken ook hier de oranje hemden aan het kortste eind.

Een zwaar bevochten overwinning tegen een taaie tegenstander. De sleutel lag deze wedstrijd bij de verdediging en daar maakte Avanti het verschil wat zich vertaalde in minder doelpogingen voor GKV (102 voor GKV en 126 voor Avanti). Volgende week gaat Avanti | Post Makelaardij naar Leiden. Een bijzondere wedstrijd voor Vincent van Beek als hij al zijn oude maten van Pernix weer gaat ontmoeten.

Doelpunten: Tom Snaphaan (6), Floor Munnik (5), Vincent van Beek (3), Nikki van Trigt (2), Jordi van Zuidam (2), Stefan Hogervorst, Merel Knetemann, Ruben Louwerse en Nathan Tuinder

Foto: Maarten Knol, sportsnap.nl
Meer foto's op www.sportsnap.nl