De Haagse Korfbal Dagen betekenen veel voor Jan Bongers (HKV/Ons Eibernest)

Door: Hans Kulk

Morgen, 10 november 2022, start alweer de 36ste editie van de Haagse Korfbal Dagen. Eigenlijk de 37ste, maar in 2020 ging het toernooi vanwege de coronapandemie niet door. In 2021 won KVS in categorie A (Senioren Hoofd- en Overgangsklasse KNKV) de finale door HKV/Ons Eibernest in eigen hal te verslaan. Jan Bongers, coach van de ‘Eibers’, kijkt al reikhalzend uit naar het ‘Haagse feestje’. ,,Ik ben gek op derby’s.”

In diverse sporthallen gaat morgen de 36ste editie van de Haagse Korfbal Dagen van start. Het toernooi is onderverdeeld in de volgende categorieën: A) Senioren Hoofd- en Overgangsklasse KNKV, B) Senioren Klasse 1 KNKV, C) Senioren Klasse 2-3 KNKV, D) A-jeugd Overgangsklasse KNKV, E) A-jeugd Klasse 1-2-3 KNKV en F) G-korfbal KNKV.

In categorie A doet overgangsklasser HKV/Ons Eibernest mee. Vorig seizoen verloor de ploeg van Jan Bongers en Arthur Carolus de finale van het Scheveningse KVS. Voor Bongers betekenen de Haagse Korfbaldagen altijd heel veel.

,,Wij spelen altijd ‘volle bak’ om de finale te halen en uiteindelijk te winnen”, vertelt de coach van de ‘Eibers’ enthousiast. ,,Dat hebben we ook meerdere malen succesvol gedaan. Tuurlijk zijn het oefenwedstrijden, maar het is wel heel gaaf om tegen Haagse ploegen te winnen. Daarnaast ben ik gek op derby’s, dat zijn de mooiste wedstrijden die er zijn. Het wordt volop genieten, ik kijk er echt naar uit.”

Vind je het een bijzonder evenement? Bongers: ,,Jazeker, de finaledag heeft iets speciaals. Dan word ik echt wakker met dat speciale gevoel. De finale in onze eigen hal, dát is toch een voordeel. Het komt niet vaak meer voor onze hal aan de Steenwijklaan vol zit. Als je dan met je eigen cluppie de finale kan spelen in een volle hal, dat is het mooiste dat er is toch?”

HKV/Ons Eibernest speelt zaterdag 12 november (20.45 uur) in sporthal aan de Steenwijklaan tegen hoofdklasser De Meervogels, op maandag 14 november (20.45 uur) gevolgd door een thuisduel tegen het eveneens in de overgangsklasse spelende Valto. Een pittige klus Jan?

,,Het zal lastig worden, maar door de jaren heen is wel gebleken dat wij cupfighters zijn. Ik acht ons zeker niet kansloos. Uitdagend, maar wij lopen er niet voor weg.”

Terugkijkend naar het eerste gedeelte van de veldcompetitie is Bongers tevreden. Vier duels gewonnen, vier verloren, waardoor de groen-gelen zich in de eerste klasse D terugvinden op de vierde plaats.

,,Ten opzichte van vorig seizoen hebben wij zes spelers ‘ingeleverd’. Wij zijn dus met een nieuw team gestart en dat is in het begin niet goed gegaan”, aldus Bongers. ,,Wij verloren de eerste vier duels. Gelukkig hebben wij dit kunnen omkeren, waardoor wij de laatste vier wedstrijden hebben gewonnen. Dat geeft wel een goed gevoel. Wij staan nu op een plek waar promotie een feit is, dus na de zaal weten we wat ons te doen staat in het tweede gedeelte van de veldcompetitie. Het was dus even wennen bij de start, maar het plezier is er en dat is heel belangrijk. Het plezier staat voorop.”

Voor heel veel ploegen is het veldseizoen vaak het ‘voorgerecht’ voor de zaalcompetitie. Bongers: ,,
Ik zie dat niet zo, ik vind het veld ook leuk. Lekker buiten. Daarnaast is de sfeer langs de lijn leuk, zeker als het mooi weer is. De zaal is daarentegen weer iets sneller en we spelen met een schotklok. Ook prima hoor.” Over de verwachtingen in de zaal is de coach van de ‘Eibers’ helder. ,,Wij gaan in de zaal voor een plek in de middenmoot. Als dát lukt hebben wij het hartstikke goed gedaan.”

Archieffoto: Olaf Otten (Sportsnap)
www.sportsnap.nl