Collectief Dunas te sterk voor DTS (E)

Door: Hans Kulk

Op het Stokroosveld aan de Zonnebloemstraat in Den Haag was derdeklasser Dunas zaterdagmiddag te sterk voor DTS uit Enkhuizen. Na een 8-7 ruststand werd het uiteindelijk 16-10 voor de thuisploeg. Komend weekend is de laatste competitiewedstrijd op het veld. De ploeg van Richard Mafficioli ontvangt dan De Eemvogels uit Soest.

Het gaat goed met Dunas, de fusieclub die is ontstaan uit Dubbel Zes en Futura. De hoofdmacht, spelend in de derde klasse op het veld en in de tweede klasse in de zaal, presteert op het veld zelfs zo goed dat de buitenwacht al stilletjes aan promoveren denkt. Dunas staat met tien punten uit zeven duels namelijk op een gedeelte tweede plaats. Zaterdagmiddag werd er na een middelmatige eerste helft (8-7) uiteindelijk toch nog vrij eenvoudig van DTS uit Enkhuizen gewonnen: 16-10.

Ondanks de goede prestaties blijft de coach van Dunas, Richard Mafficioli, met beide benen op de grond staan. ,,Het is niet reëel om aan een mogelijk kampioenschap te denken. De doelstelling die wij hebben afgesproken is om van dit Dunas een echt team te maken. Daarvoor ben ik ook naar deze, voor mij zeer bekende, club gekomen. Mijn kinderen spelen bij Dunas, terwijl ik zelf een oud-Futuraan ben. Ik wil gaan bouwen bij deze club. Gisteren zijn wij met de ploeg uit eten geweest, een gezelllig ‘onderdeel’ hiervan. Zo leren wij elkaar beter kennen.”

Mafficioli was de afgelopen drie seizoenen bij Fortuna werkzaam. Hij coachte daar het derde van de rood-witten. En toen kwam Dunas voorbij. Een kans die hij niet wilde laten schieten.
,,Ik zei tegen Ard Korporaal, de coach van Fortuna 1, dat ik weer terug naar huis ging. Want zo voelt het. Ik kom thuis bij Dunas”, vertelde de coach van de fusieclub trots. ,,De kennis die ik heb ‘verzameld’ bij Fortuna gebruik ik nu om mijn spelers beter te maken.”

Zaterdagmiddag zag Mafficioli tegen DTS een wisselvallig Dunas. Een matige eerste helft en een uitstekende tweede helft. ,,Justin Spaargaren (ex-KVS) nam ons in de eerste helft met vier treffers op sleeptouw, terwijl onze doelpuntenmachine bij de dames, Lisa van der Geugten, door de dames van DTS in bedwang werd gehouden. Na de pauze wisselde ik door. Ik bracht Kevin Harteveld en Yeshe de Bos in het veld en samen met diezelfde Lisa stoomden wij van 8-7 door naar uiteindelijk 16-10. Ik wil van mijn team verder niemand te kort doen, maar Christiaan Meij was vandaag verdedigend van wereldklasse.”

Komend weekend speelt de fusieclub voorlopig haar laatste competitieduel op het veld. De Eemvogels uit Soest komen dan op bezoek op het Stokroosveld. Daarna gaan Mafficioli en consorten de zaal in.

Foto: Eric van der Ende
Meer foto's op www.sportsnap.nl