Erwtensoep en Hemelvaartsdag bij Hoekse SV

In de jaren 1964 / 1965 struinden twee over-enthousiaste korfbalfanaten in Hoek van Holland de scholen af, spraken met gymnastiekleraren en kregen het voor elkaar dat er een schoolkorfbal-tournooi kon worden georganiseerd.
Er bleven voldoende jeugdigen en hun ouders enthousiast om te gaan overwegen een korfbalclub van de grond te tillen. Om opstarten eenvoudig te houden werd contact gezocht met de omni sportvereniging :Hoekse Sport Vereniging 1946 ( HSV 1946 )
De naam HSV vond geen genade bij de afdeling Rijn- Delfland en werd dus HOEKSE.
Er werd getraind en het begon langzaam ook op korfbal te lijken.
Sprong voorwaarts zette in toen Wim Bos ( Ons Eibernest 1 / 2 ) naar Hoek van Holland verhuisde en de training op zich nam.
Daarna werd de training overgenomen door o.m. Hans Taal en Rob Poldervaart.
Eerste kampioenschap en promotie in juli 1967 ( 3e klas HKB )
Hoger dan 1e klasse HKB werd niet bereikt.
In de beginjaren werd Hoekse in het Westland vooral bekend door micro- korfbal-tournooien die in de winter werden georganiseerd in de veilinghal aan de Heenweg ( ‘s Gravenzande ) . Om warm te blijven werd door de Stoomvaart Maatschappij Zeeland ( huidige Stena Line ) gesponsorde erwtensoep aangeboden.
Ook werd vrij snel begonnen met serie-wedstrijden op Hemelvaartsdag.
Werd zelfs internationaal 3 daags tournooi waarbij met toestemming van de gemeente een deel van het terrein werd omgetoverd tot een camping.

Maar helaas, vergrijzing en verhuizingen zorgden er voor dat enige tijd maar met veel moeite een ploeg op de been kon worden gebracht en uiteindelijk helemaal niet meer.
De naam HOEKSE / Waterweg bleef bestaan omdat inmiddels een grote afdeling Jeu de Boules was ontstaan. Om enig idee te krijgen 15 buiten en 20 binnenbanen !
Toen ook die door vergrijzing, verhuizing en problemen met de Jeu de Boules bond snel slonk werd besloten om op 12 januari 2014 Hoekse op te heffen.
Jammer maar helaas !
Net geen 50 jaar !!