Aart Berkhout: “Met VEO gaat het naar omstandigheden erg goed”

De Haagse korfbalvereniging VEO doet met een aantal teams aan de Haagse Korfbal Dagen. Wij spraken met Aart Berkhout, de energieke voorzitter van de oranje-blauwen. Wat is jullie gevoel bij deze dagen, Aart?

“De HKD is traditioneel de start van de zaalcompetitie. Zeker in andere jaren is het leuk om derby’s aan elkaar te rijgen, al zit er dit jaar wel een wat ander gevoel bij door de beperkingen vanwege Corona. Het KNKV lijkt ook wel fan te zijn van de HKD, want vrijwel alle Haagse ploegen zitten bij elkaar in de competitie dit jaar.”

Berkhout: “De HKD blijft alleen wel lastig in te plannen voor het wedstrijdsecretariaat; vakanties, opspelende blessures en doordeweekse wedstrijden maken het een uitdaging om altijd je sterkste opstelling neer te zetten. Een goed verloop in niveau binnen onze selectie zorgt er voor dat we bij de senioren dit jaar in ieder geval bij alle wedstrijden met een sterke opstelling kunnen spelen door gebruik te maken van de hele selectie.”

A1 bereikt finale

“Voor de A1 zijn de HKD een groot feest. Dit jaar hebben we een A1 die voornamelijk uit eerstejaars junioren bestaat en die staan het liefst zo vaak mogelijk op het veld. We hopen natuurlijk dat ze dit jaar net, als de vorige editie, de finale bereiken.” Inmiddels is duidelijk geworden dat de A-jeugd de finale heeft bereikt en uitkomt op de finaleavond komende zaterdag.

VEO zou de viering van een jubileumjaar tegemoet zijn gegaan. Door Corona problematisch. Hoe wordt dat nu opgevangen? “We hebben ons honderdste verenigingsjaar in 2019 al afgetrapt met een speciaal weekend, gedurende het jaar hadden we verschillende activiteiten gepland met als slot een knallend eindfeest op onze verjaardag in september 2020. Helaas heeft een hoop geen doorgang kunnen vinden, al hebben we de opening van onze nieuwe velden toch nog kleinschalig kunnen vieren in ons honderdste levensjaar. Inmiddels zijn we de 101 gepasseerd en is van veel uitstel toch afstel gekomen, al zijn er toch nog een aantal initiatieven die in andere vorm doorgang zullen vinden. De realiteit is ook dat de vereniging doorgaat en dat is voor ons uiteindelijk het allerbelangrijkste.”

Ook HKD heeft te maken met maatregelen. Wat vind je ervan dat het toch is doorgegaan en hoe gaan jullie daarmee om? “Het is goed dat de HKD doorgaan binnen de geldende kaders. Het is jammer dat er geen publiek meer bij kan zijn, maar gelukkig zijn veel wedstrijden ook online te volgen. Het afgelopen jaar hebben veel verenigingen al kennis gemaakt met het streamen van wedstrijden, ik denk dat dat voor de toekomst een goede ontwikkeling is voor het korfbal.”

Wat is je eigen ervaring met de HKD? “Zelf ben ik niet talentvol genoeg om in het veld mijn kunsten te mogen laten zien. Mijn vriendin neemt dat gelukkig voor mij waar. Wel ben ik altijd langs de lijnen te vinden tijdens het evenement. Ik heb zelfs een keer op een dinsdagavond, voor een bijna lege sporthal, een wedstrijd van commentaar mogen voorzien als stadionspeaker.”

Hoe gaat het momenteel met de vereniging qua beleid, aantal vrijwilligers en inkomsten door deze moeilijke tijden? “Met de vereniging gaat het naar omstandigheden erg goed. We hebben ingezet op groei bij de jeugd en dat werpt haar vruchten af. Zeker toen er door Corona weinig mocht was korfbal voor veel kinderen een plek om hun energie kwijt te kunnen. Dit jaar zetten we als vereniging extra in om het werven, inzetten en behouden van vrijwilligers. Het afgelopen jaar was dat lastig te organiseren vanwege alle beperkingen. We hopen dat de beperkingen snel werkbaar worden voor verenigingen, zodat we daar meer voortgang in kunnen boeken. Wat betreft de financiën zijn we blij dat er vanuit de overheid zoveel steun werd gegeven, anders hadden we er met alle gemiste omzet heel anders voor gestaan.”

Meer foto's: www.sportsnap.nl