Die Haghe bestaat 100 jaar

In 1920 werd de Haagse Kantoorbedienden Sportvereniging Die Haghe opgericht, met onder meer als initiatiefneemster en eerste voorzitster Francien Honstede, die later directeur werd van de HOKIJ, de uiterst bekende overdekte ijsbaan op Houtrust. Kantoorbedienden? Ach ja, in die tijd was het heel erg van “soorten bij elkaar”. Die Haghe was overigens eerst een multi sportvereniging. Later vielen de andere sporten af en bleef de korfbalvereniging die Haghe over.
De vereniging bivakkeerde het langst op de Escamplaan, samen met Ready en de Raven. In 1956 verhuizing naar de Baambruggestraat, waar de club trouwens nog steeds speelt. In de jaren “van de Escamplaan” speelden de geel-zwarten een bescheiden rol in sportief opzicht. Het hoogste niveau was de eerste klasse, waarvan er evenveel waren als er korfbalafdelingen! Zo speelde Ons Eibernest bijvoorbeeld destijds heel lang eerste klasse net als HKV, dat de eerste Haagse landskampioen werd met spelers als Adri Zwaanswijk, Sjaak Troost, Gerard en Nel Bos etc.
Maar in 1954 gebeurde er iets heel bijzonders: een groep van ca 20 Eibers (waaronder Hans Berens, Ben van Herk, Theo Korporaal en Corrie v.d. Kemp (om maar een paar namen te noemen) kwam bij die Haghe spelen na een conflict over de speelwijze binnen Ons Eibernest. Het bestaande eerste team van die Haghe werd vrijwel integraal vervangen (op een paar uitzonderingen na) door de nieuwe aanwas. Die Haghe promoveerde na een competitie, waarin het zonder al te veel weerstand over de tegenstanders heen walste. Een periode van sportieve groei diende zich aan, die samenviel met de verhuizing naar de Baambruggestraat, waar een nieuw clubhuis (Ballevue) verrees. Met name Ben van Herk speelde een bepalende rol bij de totstandkoming van dat clubhuis. Vooral onder leiding van Hans Berens (die in die tijd een zeer belangrijke rol speelde in de ontwikkeling van de korfbalsport) groeide het sportieve niveau van die Haghe. Het nieuwe talent groeide. In de jaren na 1960 ontstond een “nieuw” die Haghe, dat zich al snel een vaste positie veroverde in de top van het Nederlandse korfbal. Naast Ons Eibernest en naast HKV, de twee verenigingen, die altijd toonaangevend waren geweest in de Haagse- en landelijke korfbalwereld. Er groeide een sportieve continuïteit, maar een landskampioenschap bleef steeds net buiten bereik.
Tijdens de sportieve groei van ie Haghe ontwikkelde de zaalkorfbalvariant zich steeds meer tot de etalage van de korfbalsport, de 3-vakken veldvariant kwam ter discussie te staan en op een goed moment waren er twee hoofdklassen, die de twee finalisten opleverde voor de “grote” zaalfinale en het Nederlands kampioenschap. Maar de kans om die finale te halen miste die Haghe door in de strijd om de eerste en tweede plaats (ergens in de jaren ’80) de wedstrijd tegen Allen Weerbaar (in de Vliegermolen in Voorburg) te verliezen. Ik versloeg die wedstrijd destijds voor de NOS Langs de Lijn en kan mij de teleurstelling bij de geel-zwarten nog heel goed herinneren.
Na een periode van redelijke sportieve stabiliteit, ontwikkelde zich in de 90’er jaren een nieuw die Haghe. Op basis van een doortimmerd “beleidsplan” (geestelijke vaders: Bernard Jan van der Horst en Dolf Lubbers) en een ambitieuze trainingsaanpak onder aanvoering van John Tims (ook weer een ex-Eibernestspeler!) groeide Die Haghe naar grote hoogte. Dat leidde uiteindelijk tot twee gewonnen zaalfinales en twee gewonnen veldfinales. En – vanzelfsprekend – de bijbehorende Europa Cups, onder meer in Barcelona. Inmiddels was John Tims als trainer-coach van het eerste team teruggetreden: de kampioenschappen werden behaald onder leiding van Steven Mijnsbergen (ALO, Die Haghe) en Hans Leeuwenhoek (ex-Deetos).
Na de drie tot vier jaren gezichtsbepalend voor de Nederlandse korfbalsport te zijn geweest, viel die Haghe snel en hard terug: belangrijke spelers en speelsters namen afscheid, de sportieve prestaties liepen terug. Wat de diverse besturen ook probeerden, de “vrije val” was niet te keren. Vandaag de dag opereert Die Haghe zelfs op het niveau van de eerste klasse, maar dat is inmiddels drie niveaus verwijderd van de Korfbal League, h