Tim Abbenhuis: “Op korte termijn geen Haagse club in de Korfbal League”

Op de bank bij de A1 van Die Haghe nam tijdens de Haagse Korfbal Dagen Tim Abbenhuis plaats. Abbenhuis werd met Die Haghe veelvuldig kampioen terwijl hij ook schitterde in Oranje. Sinds dit seizoen leidt hij de A1 van de club waar hij zijn grootste triomfen vierde.

In het duel met Achilles zit hij het grootste deel op de bank, maar wanneer beslissingen van scheidsrechters in zijn ogen onterecht zijn, dan veert hij op. “Scheidsrechters mogen wat mij betreft slecht zijn, maar moeten wel eerlijk zijn.” Het tekent nog steeds het fanatisme van Abbenhuis. “We hebben verloren, maar hebben het zeker niet slecht gedaan tegen Achilles, normaal gesproken een beter team dan wij zijn.”

Sinds dit seizoen traint hij de A1 waarin ook zijn zoon Mike speelt. “Ik switch een beetje tussen de A en de B. Daar waar ik nodig ben, wil ik helpen. Ik ben nu meer een opleider, maar dat is niet zo vreemd omdat ik in het dagelijks leven gymdocent ben. Om met jeugd te werken vind ik geweldig. Ik heb wel bij ONDO en Die Haghe wat uitstapjes gemaakt naar de senioren, maar nu ben ik weer betrokken bij de jeugd.”

Gevraagd naar de kwaliteit van het jeugdkorfbal in de Haagse regio is Abbenhuis redelijk enthousiast. “Er is kwaliteit genoeg als je kijkt naar Fortuna, Achilles, Avanti en Die Haghe. En we gaan met de jeugdaanwas ook de goede kant op. Met Achilles, Eibernest en ook Refleks in de buurt zijn de talenten veelal verspreid. Die Haghe is een kleine vereniging. Ik moet soms ook spelers afstaan aan de seniorenselectie. Daardoor is het bijna onmogelijk om met de A1 mee te doen voor de prijzen.”

Tenslotte kraakt Abbenhuis nog een kritische noot naar de topsport in Den Haag. “Toen wij met Die Haghe op onze top waren kon echt alles. Maar toen we een klasse lager speelden, nog steeds als Haagse club het hoogst spelend, was die medewerking ineens verdwenen. We moesten doordeweeks in drie verschillende sporthallen trainen en in een vierde hal spelen. Het zou misschien mooi zijn om de topploegen in Den Haag hier in de Sportcampus op een avond en middag te laten spelen. Dan zit de topsporthal ook vol. Ik zie binnen afzienbare tijd geen Haags team in de Korfbal League komen. Er zijn goede talenten in Den Haag, maar of die de Korfbal League gaan halen, is nu moeilijk te zeggen.”

Foto's van de wedstrijd Die Haghe - Archilles Jeugd A1