DES wint Delftse derby van Excelsior

Een heuse Delftse derby van twee zaaleersteklassers stond in poule D van de Senioren 1-2-3 op de rol. DES won donderdagavond met 20-19 van Excelsior. De gehele wedstrijd waren beide teams aan elkaar gewaagd. Het zorgde voor een mooi korfbalschouwspel in een goed bezette Haagse sporthal Zuidhaghe.

“Mooie winst en leuke wedstrijd”, was het commentaar van DES-coach Erwin van der Helm na afloop van de Delftse derby. “Het publiek heeft twee ploegen gezien die willen korfballen en altijd voor de winst gaan. Deze Korfbaldagen gebruiken we om ons voor te bereiden op de competitie. Vorig jaar stonden we in de finale tegen Sporting Trigon. Dat willen we graag herhalen en we zijn er dus ook wel serieus mee bezig.” Echt verdrietig zag Excelsior-coach Mark Glissenaar na het nipte verlies tegen stadgenoot DES er niet uit. “Wij zijn nu niet echt bezig met resultaten. Het is een oefenwedstrijd als voorbereiding op de competitie. Wil graag dingen terugzien in wedstrijden waar we op trainingen op oefenen. Dat lukt niet altijd.”

“Deze winst zegt nog helemaal niets”, analyseert DES coach Van der Helm. “We hebben nog drie duels te gaan bij de Korfbaldagen. Het zal mij niet verbazen als de winst in de poule gaat tussen DES en Refleks (red. de Rijswijkers wonnen op dezelfde avond met 22-11 van het Haagse GKV). Wie de favoriet is? Weet ik niet, maar ik weet wel dat avondwedstrijden, wanneer iedereen overdag gewerkt heeft, altijd anders lopen dan wedstrijden in het weekeinde. Maar we hebben het traditioneel wel moeilijk tegen Refleks.”

“Ik had graag een beter resultaat gehaald vanavond”, erkent Excelsior-coach Glissenaar. “Ik moet wel bekennen dat DES iets verzorgder speelde dan wij. Maar voor ons is de competitie natuurlijk belangrijker. We moeten werken aan het scorend vermogen. Excelsior is twee ‘scorende’ mannen kwijtgeraakt en daardoor is wat scoren betreft het accent bij de vrouwen komen te liggen. We moeten ervoor zorgen dat zij in goede positie komen. We hebben een goed niveau nodig om wedstrijden te winnen in de competitie.”