CORONA EN DE KORFBALVERENIGINGEN

Met het stilvallen van de competitie en het verplicht moeten sluiten van de kantines zijn bij de clubs de inkomsten vanuit de kantines in ieder geval stil komen te liggen. Wel zien we dat bij (bijna) alle clubs de contributie gewoon doorloopt en ook sponsoring loopt in veel gevallen door al horen we ook geluiden dat de sponsoring richting volgend seizoen wel lastiger kan gaan worden. De kosten zijn in veel gevallen gewoon doorgegaan al horen we ook veel geluiden van clubs die afspraken hebben kunnen maken over bijvoorbeeld de huur van zaal en veld en vrijwilligersvergoedingen (afstel of uitstel).

Vanuit het rijk zijn er verschillende regelingen op gang gekomen die clubs kunnen aanvragen. Vanuit het KNKV adviseren we en moedigen we de clubs aan hier gebruik van te maken. Clubs die er niet uit komen helpen we hiermee en andere clubs wijzen we op de mogelijkheden die er zijn. Daarnaast roepen we clubs op die het echt financieel moeilijk hebben zich te melden om gericht te kunnen kijken hoe het KNKV kan ondersteunen. Daarnaast delen we veel good practices van andere clubs in het land om clubs te inspireren om verschillende acties op te zetten bijvoorbeeld. En vanuit het KNKV hebben we een T-shirt actie opgestart waarbij leden een T-shirt kunnen bestellen waarvan een deel van de opbrengst voor hun eigen club bestemd is.

Via verschillende (online) Regio Overleggen hebben we (bijna) alle clubs uit de regio gesproken en zijn bovenstaande ondersteuningsopties ook kenbaar gemaakt. We hebben van de clubs begrepen dat men massaal de TOGS-regeling vanuit het Rijk heeft aangevraagd en er zit nog een regeling aan te komen waar clubs mogelijk nog van kunnen gaan profiteren.

We zijn blij dat er nu weer getraind mag worden door jeugd en senioren en we moedigen clubs ook echt aan om weer te gaan werken aan de werving van leden. In veel gemeenten wordt opgeroepen om ook niet-leden aan het sporten te krijgen, dit biedt mooie kansen om met de werving aan de slag te gaan. Zo hopen we dat we richting volgend seizoen weer aan het spelen van wedstrijden mogen gaan denken en dat we weer van het normale verenigingsleven mogen gaan genieten.

Laatste update 29 mei j.l.;

Vanaf 1 juni 2020 hoeven jongeren van 13 tot en met 18 jaar tijdens de korfbaltraining buiten geen 1,5 meter afstand tot elkaar te houden. In navolging op het op 28 mei door NOC*NSF geüpdatete algemene sportprotocol presenteert het KNKV het geüpdatete korfbalspecifieke protocol 'Protocol verantwoord sporten'. Dit geüpdatete protocol gaat in per 1 juni om 12.00 uur. In dit protocol staat ook beschreven dat verenigingskantines en -terrassen tot 1 juli gesloten moeten blijven. Zelfstandige restaurants op sportaccommodaties mogen per 1 juni hun deuren en terrassen openen, met het KHN-protocol als leidraad.

Mark Tissink
Verenigingsadviseur KNKV

Korfbal Back to School (juni)
Spelers en speelsters van TeamNL Korfbal en Talent TeamNL Korfbal gaan in juni naar hun oude basisschool toe om daar korfbalclinics te verzorgen. Ook de bijbehorende verenigingen worden hierbij betrokken. Met de betreffende scholen en verenigingen wordt persoonlijk contact opgenomen.

Vrienden- & vriendinnentraining (20-27 juni)
Organiseer een vrienden- & vriendinnentraining met behulp van de speciale ‘vriendenkaarten’ en wie weet komt tussen 20 en 27 juni een (jeugd)international of KNKV-trainer bij jouw vereniging langs om deze training te geven.
Een vrienden- & vriendinnentraining is een ideaal instrument om nieuwe jongens en meisjes op een leuke en laagdrempelige manier kennis te laten maken met korfbal en met jouw vereniging. Bij deze training zijn niet alleen je jeugdspelers welkom, maar ook hun vrienden en vriendinnen. Onder de aanvragers van de kaarten worden enkele clinics door (jeugd)internationals of KNKV-trainers verloot. Maak kans op een bezoek van een (jeugd)international of KNKV-trainer door vóór 11 juni de kaarten aan te vragen, zolang de voorraad strekt (https://www.knkv.nl/korfbalzomer)
Let op: wordt je vereniging niet uitgekozen, dan kun je met behulp van de kaarten en de handleiding uiteraard zelf je vrienden- & vriendinnentraining geven, natuurlijk ook buiten de periode 20-27 juni. Algemene informatie over een vrienden- & vriendinnentraining vind je op knkv.nl/vrienden.

This is Korfball Tour – summer edition (22 juli)
Op woensdag 22 juli gaan internationals, jeugdinternationals en KNKV-trainers in duo’s langs verenigingen om daar clinics te verzorgen. Tientallen verenigingen worden bezocht en het land zal die dag korfbal ademen. Een mooie activiteit om als vereniging te organiseren voor je jeugdleden en jeugdige niet-leden. Interesse? Aanmelden kan vóór 25 juni op de speciale This is Korfball Tour - summer edition-pagina.
De This is Korfball Tour wordt sinds 2016 georganiseerd door het KNKV. Ook afgelopen voorjaar zouden internationals verenigingen helpen op het gebied van zichtbaarheid, technisch kader en korfbal op school. Helaas moest deze reguliere This is Korfball Tour-editie in april en mei afgelast worden, maar nu is er dus een mooi alternatief met de summer edition.

Tour de Camping (begin augustus)
Ook dit jaar wordt Tour de Camping. Van 3 tot en met 6 augustus en 10 tot en met 13 augustus zijn KNKV-medewerkers Dolf Nijbroek en Barry Schep met een team vrijwilligers aanwezig op negen RCN Vakantieparken om activiteiten te organiseren voor jeugd tot en met 18 jaar.