VEO 100 jaar

VEO, (Voorburg En Omstreken), is een in 1920 opgerichte christelijke korfbalvereniging uit Voorburg. De vereniging, die ruim 300 leden telt vanaf de jongste welpen tot aan veteranen en recreanten, heeft statutair als doel het bevorderen van de korfbalsport en de ontspanning van haar leden. VEO speelt op het veld op sportpark Westvliet (eigenlijk Haags grondgebied) en in de zaal in Voorburgse sporthal Essesteijn.
Als christelijke vereniging heeft VEO lange tijd deel uitgemaakt van de Christelijke Korfbal Bond (C.K.B.) totdat deze opging in het huidige Koninklijk Nederlands Korfbal Verbond. Binnen de C.K.B. speelde VEO jarenlang een toonaangevende rol met als sportieve hoogtepunten de landstitels in 1927 en 1929. In die C.K.B. jaren waren ook de VOPS-series bekend. Die betroffen een jaarlijkse wedstrijden reeks tussen de vier oude christelijke (CKB) verenigingen VEO, ODI, Pernix en Snel.

Beeld van het jaarlijkse Hemelvaartsdag toernooi
Na de vorming van het KNKV speelde VEO jarenlang in de Overgangsklasse, maar zag het nooit kans om de stap naar het hoogste niveau te maken. Eind jaren tachtig zakte de club terug naar het district, met als dieptepunt een degradatie naar de 3e klasse in 2003. Vanaf dat punt werd met een vernieuwd technisch beleid aan de weg terug gewerkt (operatie "Vitaminepil") wat uiteindelijk resulteerde in de terugkeer in 2008 van VEO in de (zaal) Overgangsklasse. Hoewel het seizoen 2008-2009 uiteindelijk tot degradatie leidde, is VEO inmiddels wel weer een stabiele eerste klas vereniging met een sterke jeugdopleiding.
Het jaarlijkse Hemelvaartsdagtoernooi, dat al bijna veertig jaar wordt georganiseerd, is een van de grootste korfbaltoernooien van Nederland met ruim 200 deelnemende teams.
VEO, gefeliciteerd en maak er een mooi feest van

V.E.O.
Oprichting: 20 september 1920
Naamgeving: Voorburg en Omgeving
Algemeen: Christelijk
Velden: VEO in 1927: Prinses Mariannelaan (Rijswijk), (naast Delflandsche School)
LO 2-5-1963: VEO kan niet meer spelen aan de Rodelaan, nu tijdelijk aan de Tuinlustlaan.
Nu: sportpark Westvliet, Groene Zoom in Den Haag.