REFLEKS 25 JAAR

Refleks: fusie geslaagd en vol ambitie
Marcel van Lith, voorzitter van Refleks heeft er een uitgesproken mening over: de fusie tussen KVR (Korfbal Vereniging Rijswijk) en ODS (Ontwikkeling Door Sport, voormalige zaterdagvereniging) is als geslaagd te beschouwen. “Daarbij moet je niet alleen op de 3 succesjaren letten vanaf 1999, toen we zelfs de hoofdklasse bereikten. Dat hebben we niet volgehouden, we spelen nu weer eerste klasse, maar als fusie is het samengaan van deze twee Rijswijkse verenigingen gewoon geslaagd”.

Ging het dan allemaal rimpelloos, deze fusie? “Nee, aanvankelijk was er best wat verzet hier en daar. Dat heb ik van horen zeggen hoor, ik was toen in 1995 nog maar 10 jaar, nu inmiddels voor het derde jaar voorzitter. Vanaf het moment, dat we de hoofdklasse bereikten (na een zinderende driekamp met Achilles en LDODK, thans in de Korfbal League spelend) was die twijfel over en groeide de vereniging. Weliswaar vielen we dus ook na het eerste hoofdklassejaar weer een paar niveaus terug, maar met 300 leden zijn we nog steeds een zeer gezonde vereniging”.
Refleks, dat speelt op het Prinses Irene Sportpark (inderdaad bij het voormalige RVC-terrein), heeft , ondanks de sportieve terugval, wel degelijk ambities en legde die neer in een echt plan en gaf dat de fraaie naam “visie 2005”.
Marcel van Lith, die ook zelf 16 jaar in het eerste team heeft gespeeld (“ik herinner mij de wedstrijden tegen Tempo uit Alphen a.d. Rijn en DVO uit Bennekom”) zegt het als volgt: “We hebben de beschikking over 7 seniorenteams en 22 jeugdteams. Veel jeugd dus en dat is goed voor de toekomst. Daarbij zijn we er niet op uit talent van buiten hierheen te halen. Ik bedoel: iedereen is welkom om hier te komen spelen, maar we zijn niet op jacht. Trouwens, dat zijn ook maar zelden blijvertjes, die zogenoemde talenten kiezen vrijwel altijd voor de club met de meeste kansen op een plaats in de hoogste competitie. Voor ons is de Korfbal League geen doel op zich, we zitten nioet te wachten op een latere terugval a la Die Haghe en Meervogels. We zijn een club, die gekenmerkt wordt door gezelligheid en die tegelijkertijd ambitie toont”.
Die ambitie werd nog eens onderstreept toen Refleks als grootste naam Ton van der Laaken in huis haalde als trainer-coach. Bij hem staat het woord ambitie immers op het voorhoofd geschreven. Inmiddels begint Arjan Maltha aan zijn tweede jaar als trainer-coach van Refleks, dat dus dit jaar het 25-jarig jubileum viert. Op 1 juli om precies te zijn.

K.V.R.
Oprichting: 29 september 1956
Naamgeving: Korfbal Vereniging Rijswijk, soms eenvoudigweg Rijswijk
Opheffing: 1 juli 1995, fusie met O.D.S., werd Refleks

O.D.S.
Oprichting: 16 juni 1960
Naamgeving: Ontwikkeling door Sport
Algemeen: Was aangesloten bij CKB.
Opheffing: juli 1995, fusie met KVR, werd Refleks