KVS Maritiem geeft de winst uit handen en de koppositie

Het is KVS zaterdagavond niet gelukt om de koppositie te veroveren na het 22-22 gelijkspel tegen medekoploper GKV. Doordat het onderlinge resultaat in het voordeel is van GKV nam GKV direct na het laatste fluitsignaal alvast een voorschot op het naderende kampioensfeest. De voltallige GKV selectie rende naar het bomvolle uitvak om daar met de meegereisde aanhang een feestje te vieren. Bij KVS daarentegen heerste er na het gelijkspel een gelaten sfeer want alleen bij winst zou het alles nog in eigen hand hebben. Youri Nadorp was met 11 doelpunten topscoorder aan KVS zijde.

Bijna iedere KVS aanval was raak en zo liep KVS uit naar een ruime voorsprong die zelfs heel even piekte naar een gat van 6 (11-5) maar al snel weer werd verkleind door GKV naar een marge van 3. Gaandeweg de eerste helft leek GKV ook steeds meer controle over het duel te krijgen, maar desondanks leidde KVS met 12-9 bij rust.

Halverwege de 2e helft trok GKV dan ook de stand gelijk (15-15) waarbij het tot aan 18-18 stuivertje wisselen was. In een ware heksenketel werden alle registers opengetrokken, overtredinkjes, opstootjes, blessurebehandelingen, een batterij aan wissels en coaches die moesten gillen om boven het enorme kabaal uit te komen in een kolkende Blinkerd. Het arbitrale duo kwam eigenlijk handen en ogen te kort om alles in goede banen te leiden en lieten misschien wel te veel doorspelen. Maar net als in de uitwedstrijd waar het 1 punt te kort kwam voor een gelijkspel, kwam het nu 1 punt te kort voor de overwinning. Het topduel eindigde daarmee in een 22-22 gelijkspel.

Door dit resultaat heeft KVS het niet meer in eigen hand. Daarnaast heeft het, in vergelijking met het programma van GKV, een loodzwaar resterend programma. KVS speelt nog 2 pittige wedstrijd op verplaatsing: uit tegen Swift in Middelburg (volgende week zaterdag) en uit tegen Valto in de Lier en sluit het de competitie af met een thuiswedstrijd tegen Vriendenschaar. GKV heeft 3 eenvoudige potjes (Sporting Trigon, VEO en Eibernest) waarvan het ook nog is 2 thuiswedstrijden speelt. Kortom, GKV kan zich opmaken voor promotie naar de hoofdklasse.

Doelpunten: Youri Nadorp 11, Madjid Korodowou 4, Antoine Boogaard 2, Pieter Redelijkheid 1, Bryan van Deursen 1, Naomi Grootscholten 1, Franca Witjas 1, Daan Ruha 1

Andere uitslagen
HKV/Ons Eibernest behaalde misschien wel de meest opzienbarende uitslag van dit weekend, het won in Leiden met 26-28 van het wispelturige Sporting Trigon. Het staat nog altijd op een play-out plek maar is Vriendenschaar genaderd tot op 1 punt want Vriendenschaar wist niet te stunten tegen Swift. Door het gelijkspel bij KVS-GKV is Swift koploper GKV (KVS staat virtueel 2e) genaderd tot op 2 punten maar om kampioen te worden moet GKV minimaal 3 punten laten liggen (door een negatief onderling resultaat) wat, zoals eerder genoemd, onwaarschijnlijk lijkt. Valto is met een goede reeks bezig, het won met 20-14 van VEO en haalde zo 5 punten uit de laatste 3 wedstrijden. Het lijkt op weg naar een keurige middenmoot positie en het gewenste behoud voor de Overgangsklasse, waar voor VEO het doek bijna is gevallen.

(Tekst: PR KVS Maritiem)