Achilles A1 wint zinderende finale na strafworpen

De finale in de jeugd HK/OK klasse tussen Achilles A1 en de leeftijdsgenoten van het Pijnackerse Avanti had alle ingrediënten van een thriller. Na een 18-18 stand na de reguliere speeltijd werd er in de verlenging niet gescoord. Achilles won de strafworpenserie met 6-3.
Daarmee wonnen zij de wisselbeker "Alsem Bokaal" , beschikbaar gesteld door J.P. Alsem drankenhandel. Tevens ontvingen beide teams vouchers van De Uithof om een dagje te gaan skiën.

Achilles ging voortvarend van start en nam een 7-0 voorsprong binnen een kwartier. In die tijd wist Avanti niet te scoren. De Haagse productie bleef vervolgens achter bij die van Avanti, dat eindelijk tot scoren kwam getuige de 11-8 ruststand, nog steeds in Haags voordeel. Nadat de indrukwekkende lasershow en de rookmachine hun werk hadden gedaan (het bleef nog lang mistig in de sporthal) kwam Avanti na een achterstand van vijf treffers terug tot een 18-18 eindstand.

In de verlenging waar een golden goal de beslissing moest brengen was het vooral Achilles dat de kansen miste. Desondanks waren het de Hagenaars die na een strafworp serie (6-3) de winst pakten.

“We hadden onnodig veel moeite om de finale te winnen”, vertelt Achilles-coach Arjen van Nieuwenhuijzen. “Je staat 7-0 en 9-2 voor en dan scoren we ineens niet meer. In de tweede helft en in de verlenging waren we heer en meester, maar weten het dan toch niet om te zetten in treffers. Maar het is een kunst om slechte wedstrijden ook te winnen. Het was niet genoeg om de competitie mee in te gaan.”

“We kwamen best wel ver voor”, analyseert speelster Yrsa Ravensbergen. “Maar toen gingen zij scoren en wij vergaten dat. Natuurlijk superblij. Het spel kan altijd beter. Maar het was wel een spannende wedstrijd voor ons en het publiek.”