Celeste Split: “Ik oriënteer me op een maatschappelijke loopbaan”

Celeste Split is de enige geboren Haagse die momenteel deel uitmaakt van de Nederlandse korfbalselectie. De 29-jarige topkorfbalster speelt in de competitie bij topclub TOP uit Sassenheim.

Hoe gaat het momenteel met ‘onze’ enige Haagse international?
Celeste Split: “Ja, het gaat goed. Lekker voorbereiden voor het nieuwe zaalseizoen. In ieder geval met TOP de play-offs proberen te halen en het doel is ons te plaatsen voor de finale in Ahoy. Vorig jaar werden we door Fortuna in de halve finale uitgeschakeld. Dat zie ik graag anders dit seizoen. We hebben zaterdag de Theo Korporaal Korfbal Spektakel bij Fortuna gewonnen door DVO in de finale met 26-25 te verslaan. Een goede generale. Zelf viel ik na een kwartier uit. Ik was eerder door mijn enkel gegaan en het voelde nog niet helemaal goed. We hebben een nuttige oefenperiode gehad, met veel goede momenten, maar het is ook duidelijk dat we nog aan het een en ander moeten werken. Ik ben blij dat de Korfbal League weer gaat beginnen. Ik kijk ernaar uit om met TOP elke week te groeien en naar dat ene doel toe te werken.”

Je bent niet alleen bij TOP maar ook bij Oranje een bepalende speler.
“Het blijft een eer om voor je land te mogen korfballen. En we zijn daarin ook succesvol. Door winst in de finale op België wisten we dit jaar in het Zuid-Afrikaanse Durban weer de wereldtitel te pakken. In 2018 zijn we ook nog eens Europees kampioen geworden door in de finale Duitsland te verslaan in Friesland. Het is mooi om te zien dat niet alleen Nederland en België succesvol zijn in het korfbal. Landen als Taiwan, China en Duitsland zijn ook serieus bezig met de korfbalsport. In 2020 is er een EK in België. Daar willen we natuurlijk graag die titel verdedigen.”

Heb je nog tijd voor andere zaken naast het korfbal?
“Ik ben fulltime met korfbal bezig bij TOP en Oranje. Ik heb een A-status en krijg een stipendium van het NOC*NSF. Maar ik ben me nu aan het oriënteren op mijn maatschappelijke loopbaan. Ik heb acht maanden stage gelopen bij een sportmarketingbureau en dat beviel erg goed. Dus wellicht ga ik die kant op. Ik heb wel de HALO doorlopen, maar ik wil niet voor de klas staan. Alle opties zijn nog open.”

Ben je bekend met de Haagse Korfbal Dagen?
“Jazeker. Een mooi toernooi in Den Haag en omgeving. Maar het is inmiddels wel zo’n acht jaar geleden dat ik er aan meegedaan heb. Dat was in de tijd bij TOP dat Hans Heemskerk daar nog trainer was. We verloren de finale toen van Fortuna na strafworpen.”

foto: Marco Spelten