‘Van Emma en Wals tot Coeland en VES’, het nieuwste boek over de Haagse korfbalgeschiedenis

In het Sportcampus Zuiderpark werden donderdag de Haagse Korfbal Dagen geopend met de overhandiging van het tweede deel van de serie “De Haagse Korfbalhistorie’ aan onder meer Rob Meijer, de voorzitter van het Koninklijke Nederland Korfbal Verbond.
Rob Blokpoel van de organisatie van de Haagse Korfbaldagen nam het woord en vroeg de vele aanwezigen om met nog meer fotomateriaal te komen om nog meerdere edities van de serie over het Haagse regiokorfbal mogelijk te maken. “Een woord van dank gaat uit naar uitgever Chris Willemsen en natuurlijk de auteur van het boek Ton van Rijswijk.”

Chris Willemsen is de uitgever van de Nederlandse sportboekenclub en legde zijn link uit met de korfbalsport. “Ik ben meer de man van het voetbal. Bij DUNO ben ik nog actief bij het walking football. Maar ik ben ook getrouwd met een korfbalster en dat heeft mij als uitgever er toe gebracht om ook de korfbalsport in de spotlights te zetten. Ik hoop dat we elk jaar een nieuw deel van het boek kunnen uitbrengen. Materiaal genoeg.”

Vervolgens legde auteur Ton van Rijswijk uit waarom hij vandaag een stropdas droeg. “Zijn goede vriend en collega journalist Jos Coeland droeg bij elke gelegenheid, zelfs op vakantie op het strand, een stropdas..” Het was een hommage aan de man die vijftien jaar geleden overleed. Het eerste exemplaar van het boek werd overhandigd aan de weduwe van Coeland.

Ook waren er exemplaren voor Meijer, de voorzitter van het KNKV, en Martijn van Wensveen die in het boek een epistel van 40 pagina’s had geschreven over de geschiedenis van de korfbalclubs in de regio. Meijer, Hagenaar van geboorte, vertelde over zijn aspirantentijd bij HSV aan de Haagse Spaarwaterstraat. “Een mooie tijd, die werd gevolgd door een geweldige periode in Sassenheim bij TOP.” De verkoop van het boek liep goed getuige de vele boeken die tijdens de presentatie voor de genodigden op tafel lagen.