Voorbeschouwing zaalcompetitie door Mady Tims

Na de Haagse Korfbal Dagen gaat altijd de zaalkorfbalcompetitie weer van start. Wie is kanshebber op de titel en wie moet vrezen voor degradatie? Wij vroegen HKV/Ons Eibernest coach en korfbalicoon Mady Tims naar haar mening.

Mady Tims wil met ‘haar’ HKV/Ons Eibernest stappen gaan maken in de ontwikkeling van haar spelers. “We waren vorig jaar jong en dat zijn we nu nog steeds. Behoud is weer hoofdzaak in de zaal. Meedraaien in de middenmoot zou uiteindelijk helemaal top zijn. Eerst moeten we zo snel mogelijk het niveau hoger zien op te pakken. De Haagse Korfbaldagen lenen zich hier goed voor en zijn daarnaast gewoonweg een begrip. Het is een goede voorbereiding op de zaal, omdat het ook een prestigieus tintje heeft en dat is altijd leuker dan alleen maar oefenen.”

Jarenlang speelde Mady Tims in de top van het nationale korfbal. Zij weet als geen ander wat er verwacht wordt van clubs in de Korfbal League. “Mijn verwachting voor de Korfbal League is dat de top redelijk hetzelfde blijft. Jammer genoeg is dat toch wel de laatste jaren zo. Wellicht dat DOS’46 nu door kan drukken. Fortuna zal zeker een favorietenrol hebben. Zij hebben ook de kwaliteit om dit waar te maken. In de Hoofdklasse zullen Avanti en Meervogels redelijk in de lijn van het veld liggen, dus dat blijft aanpoten. Het niveau van korfbal in Nederland is in de top uiteraard hoog, maar het zou wel mooi zijn als er weer andere ploegen op stonden. Dit heeft ook wel te maken met het feit, dat talent al snel naar deze clubs trekt.”

Hoe zit het met de talentenaanwas in het korfbal? “Verspreid over de clubs in de Haaglanden is er genoeg talent en bij elkaar genomen zou je hier nog een bijzondere ploeg van op de been kunnen brengen. Tevens kampen clubs met ledenaantallen. Maar een oplossing in de zin van fusies, is makkelijker gezegd dan gedaan. Jeugdaanwas blijft altijd een dingetje en het is van belang om daar constant innovatief in te zijn. Daarnaast moet er ook een focus zijn op binnenhouden wat je hebt. Om de jeugd gemotiveerd en enthousiast te houden. Qua talenten zie je, dat men al vanaf jong (D leeftijd) overstapt naar een andere club. Dat kunnen we gebrek aan ‘loyaliteit’ noemen, maar eigenlijk is het inmiddels iets heel normaals, dus moet je als club hier op voorhand ook een plan op hebben.”

Ronald Mooiman