Fiks wint van Meervogels in finale met bizar scoreverloop

Het Oegstgeestse Fiks heeft zaterdagavond in een bomvolle HKV/Ons Eibernest de finale van de Haagse Korfbaldagen met 28-21 gewonnen van Meervogels/Fisica uit Zoetermeer. De Oegstgeestse korfbalclub kreeg uit handen van de Haagse sportwethouder Richard de Mos de imposante prijs uitgereikt en mag nu een jaar lang de Hofpas Bokaal in de prijzenkast laten prijken.

Nadat de G-korfballers van De Dijkvogels en winnaar Sporting Trigon de voorwedstrijd hadden voltooid en er een indrukwekkende minuut stilte was voor ‘mister Haagse Korfbaldagen’ Remy van Eijnatten, waren het de korfballers van Fiks en Meervogels die uit moesten maken wie er winnaar zou worden van de tweede Hofpas Bokaal.

Meervogels schoot voor 650 toeschouwers uit de startblokken door een 4-0 voorsprong te nemen. In de daaropvolgende elf minuten stokte de Zoetermeerse productie en zette Fiks daar twaalf treffers tegenover. Het was een mooi schouwspel dat uitstekend werd geleid door de scheidsrechters Stephan Evertsen en Floor van Marsbergen.

Vooral Jan Anholts (Fiks) en Jaimy Roos (Meervogels) scoorden er lustig op los. In de eerste helft wist het team van coach Rick Nell de voorsprong uit te bouwen waarna de 17-8 tussenstand in het voordeel van Fiks een vroege beslissing leek te zijn.

De sfeer was uitermate goed in de volle HKV/Ons Eibernesthal waar de Haagse Korfbaldagen zich uitermate ‘thuis’ voelt. Het Haagse korfbal bestaat nu honderd jaar, maar de Haagse Korfbaldagen zijn nog springlevend en speelt een centrale rol in de korfbalbeleving van elke korfballer uit de regio.

Het Meervogels van coach Patrick den Hertog deed nog een ultieme poging om terug in de wedstrijd te komen, maar dichterbij dan de marge van zeven treffers werd door de Zoetermeerders niet bereikt. Een marge die ook het einde van het enerverende duel op het scorebord stond: 28-21.

Verslag: Ronald Mooiman
Foto’s: Frank van Leeuwen