Sterk Fiks wint van verzwakt Avanti

In de tweede halve finale heeft het Oegstgeestse Fiks door een 27-23 winst op Avanti/Flexcom de finale bereikt van de Haagse Korfbaldagen. Het was lang een gelijkopgaande strijd tussen de Pijnackerse Hoofdklasser en Avanti dat in de Overgangsklasse uitkomt.

Avanti moet het deze Haagse Korfbaldagen zonder drie speelsters doen waardoor coach Marrien Ekelmans niet de gedroomde ‘acht’ kan opstellen. Maar het duel was meer dan het aanzien waard in de goed gevulde HKV/Ons Eibernesthal. Beide ploegen toonden aan (bijna) klaar te zijn voor de competitie in de zaal met soms mooi aanvallend spel.

Het verrassend presterende Fiks bleek in de slotfase net iets beter te zijn in de afronding. “Je merkt wel dat de spelers een beetje vermoeid raken”, merkt Fiks-coach Rick Nell op. “Drie wedstrijden in zes dagen is niets niks. En men verwacht dat we blijven winnen. Het verschil met Avanti zat hem volgens mij voornamelijk in het feit dat zij te weinig tot schieten kwamen en wij daar tegenover enkele mooie aanvallen neerzetten.”

Ondanks de nederlaag tegen een tegenstander die een klasse lager speelt, was coach Ekelmans niet teleurgesteld over het resultaat. Integendeel. “De meiden en de rest van de ploeg hebben gewoon goed gespeeld. Ik ben blij met het aanvalsspel. We zullen er nog wel het een en ander aan moeten sleutelen, maar het gaat steeds beter. We waren in de eerste helft wel wat slordig met de passing en gaven teveel kansen weg.”

Voor beide coaches was de conclusie dat de Haagse Korfbaldagen een prima toernooi was. Nell (Fiks):”In de finale tegen Meervogels beginnen we weer lekker op 0-0. Een open wedstrijd die alle kanten op kan.” Ekelmans (Avanti):”Nuttige oefenwedstrijden. Nu hopen dat de drie dames weer terug zijn voor de competitie.”