Meervogels in finale ten koste van KVS

In de eerste halve finale van donderdag was Meervogels/Fisica in de HKV/Ons Eibernesthal met 20-22 (ruststand 9-13) te sterk voor het Scheveningse KVS/Maritiem. Vorig jaar streden beide ploegen nog om de titel in de Overgangsklasse. Het leverde Meervogels dit seizoen uiteindelijk een plek in de Hoofdklasse op.

Het was een spannende wedstrijd waarbij beide clubs in de sporthal aan de Steenwijklaan er een mooi schouwspel van maakten. Er was veel strijd voor een plek in de finale. “We zijn vergeten het in de tweede helft snel te beslissen”, merkt Meervogels coach Patrick den Hertog op. “Soms maakten we verdedigend de verkeerde keuzes waardoor KVS goed bij kon blijven en het ons gewoon erg moeilijk gemaakt heeft.” Ondanks de nederlaag was KVS-coach Jesper Zorn, die enkele weken geleden de opgestapte Aad van Rijthoven had opgevolgd, tevreden over het spel van zijn ploeg. “Ik heb veel passie en strijd gezien. We maken een geweldige groei door.”

De finaleplek is nu weggelegd voor Meervogels, dat na een zege op HKV/Ons Eibernest en een nederlaag tegen Fiks in de poulefase als beste nummer twee de halve finale had bereikt. “Ik kijk uit naar de finale”, vervolgt coach Den Hertog. “Het is de beste voorbereiding die we kunnen hebben op de competitie. In een volle Eibernesthal met de nodige druk tegen een goede tegenstander. We gaan zien hoe de ploeg het verlies tegen Fiks tegen diezelfde tegenstander kan omzetten in winst van de Korfbaldagen.”

“Het had in de wedstrijd beide kanten op gekund”, aldus KVS coach Zorn. “Ik had op de finale gehoopt, maar het is nu gewoon een zeer goede voorbereiding op de competitie. Op het veld hadden we al een goede reeks en met deze wedstrijden tijdens de Haagse Korfbaldagen is er veel zelfvertrouwen voor het vervolg in de zaal.”