Fiks veel te sterk voor jong HKV/Ons Eibernest

In het eerste duel in poule B van de HK/OK klasse heeft het Oegstgeestse Fiks met 18-35 gewonnen van HKV/Ons Eibernest. In de HKV/OnsEibernesthal kregen de Hagenaars een flink pak op de broek van het dit veldseizoen zeer verrassend presterende Fiks. Het team van coach Rick Nell, met een HKV verleden, staat in de Hoofdklasse op het veld als gepromoveerd team op een verdienstelijke tweede plaats. De Eibers doen het met een voorlaatste plaats een stuk minder in de Overgangsklasse.

“We hebben een jong en onervaren team”, meldt trainster Mady Tims. “Fiks speelt hoger dan wij. Ik was benieuwd hoe wij het tegen hen zouden houden. Veel spelers van ons team komten uit de A-junioren. In de competitie zijn we alleen nooit afgemaakt. Het is leuk met zo’n jonge groep te werken. Heel leergierig en elke week zie je vooruitgang. Ze kunnen nog jaren mee.” De Haagse Korfbaldagen staan bij Tims in het geheugen gegrift. “Ik denk dat ik hier twintig jaar geleden voor het laatst gespeeld heb. Ik heb natuurlijk 16 jaar bij PKC gespeeld. Maar hier trainen is erg leuk. Zeker toen mijn zoontje hier zijn opa zag hangen als een van de bekende spelers van vroeger. We gaan nu de basis leggen voor de toekomst . Genoeg kwaliteit in deze groep. Nu verder groeien naar een steeds hoger niveau.”

Dat hogere niveau werd door de ongeveer honderd toeschouwers in de HKV/OnsEibernesthal nog niet gezien. In alles troefde Fiks de Hagenaars af. Balsnelheid, beweeglijkheid en in het schotpercentage. Het werd uiteindelijk een spel van kat en muis. Na een 9-18 ruststand in het voordeel van de Oegstgeesters leek een afstraffing op de loer te liggen. En die kwam uiteindelijk ook. “Toch heb ik respect voor Eibernest,” meldt Fiks trainer Rick Nell. “Gewoon starten met een heel jong team. Wijzelf hebben ook een jong team en zijn goed bezig, denk ik. Als je als gepromoveerd team direct meedraait in de bovenste regionen van de Hoofdklasse is dat natuurlijk geweldig. Nu kijken of we met de Haagse Korfbal Dagen als voorbereiding ook leuke dingen kunnen doen in de zaal.”

Het eerstvolgende duel in deze klasse is op maandag wanneer Fiks het vanaf 20.45 uur in dezelfde HKV/OnsEibernesthal gaat opnemen tegen Meervogels/Fisica. Een dag later speelt het Zoetermeerse Meervogels in Sporthal De Veur tegen HKV/Ons Eibernest.

Verslag van Ronald Mooiman