VEO stunt tegen titelhouder Achilles

De Haagse Korfbaldagen zijn in de HK/OK klasse in poule A begonnen met een 20-18 zege van VEO op titelverdediger Achilles. De Voorburgers waren over de hele wedstrijd gezien net even iets feller en daadkrachtiger dan de Haagse ploeg die nu tegen Avanti voor een stunt moet zorgen om de poulefase te overleven. Het VEO van coach Johan Barneveldt is bezig aan een opmars in korfballand en dat liet het ook zien in het openingsduel in de immense topsporthal van de Sportcampus Zuiderpark. “We hebben een leuk draaiend jong team”, vertelde de VEO-coach voorafgaand aan het duel.“

Terwijl de spelers en speelsters laat binnendruppelden vanwege de vele files in de Haagse regio, weerhield het de Voorburgers er niet van om ondanks een slechte voorbereiding op dit duel geconcentreerd de strijd aan te gaan met de Haagse titelverdediger. Een succesvolle uitvoering zorgde ervoor dat VEO zo goed als zeker de tweede ronde zal gaan halen. “Avanti is normaal gesproken te sterk voor ons,” vertelde Daan de Groot na afloop van het spannende duel. “Avanti komt van de Korfbal League, wij uit de Eerste Klasse, maar een stuntje zit er altijd wel in. Gewoon lekker ballen.

Tegen Achilles was het geen leuke wedstrijd, vooral een fysiek duel en dat ligt ons wat minder.” Een stunt heeft Achilles tegen datzelfde Avanti nodig om kans te behouden om de titel van de HKD te verdedigen, weet ook Lars Alsem. “We speelden onwennig in een andere opstelling dan we gewend zijn en schoten voornamelijk van te grote afstand. Dat bleek geen goede keuze te zijn.”

De eerstvolgende wedstrijd in poule A is die van Avanti/Flexcom, één van de favorieten voor de eindzege, in de eigen Viergang hal om 20.45 uur komende dinsdag tegen Achilles.

Artikel en foto's van Ronald Mooiman