Valto, WION en Achilles winnaars Haagse Korfbaldagen 2017

De 32e editie van de Haagse Korfbaldagen 2017 kende een uiterst geslaagde slotdag onder groeiende publieke belangstelling. De eerste finale in de categorie Senioren 1-2-3 was Valto en Phoenix. Valto had, zo zagen circa 300 toeschouwers, steeds het betere van het spel en zegevierde uiteindelijk met een marge van 3 doelpunten, 25-22. De ploeg ontving medailles, een beker, een wedstrijdbal en een voucher van de Gouden Wok uit het Zuiderpark in Den Haag om met 15 personen gratis te komen dineren.

Hierna was het, voor het eerste in de geschiedenis van de Haagse Korfbaldagen, de beurt aan de G-ploegen van Velocitas uit Leiderdorp en Wion uit Rotterdam om onderling uit te maken wie zich winnaar van de Haagse Korfbaldagen mocht noemen. Inmiddels was het aantal bezoekers uitgegroeid tot 500 personen. Direct al bij het voorstellen van de ploegen, het inlopen en inschieten was duidelijk dat de speelsters en spelers volop genoten van de ambiance en het enthousiasme van het publiek. Wion bleek een echte topschutter in de aanval te hebben staan en dat resulteerde in een 3-0 voorsprong met rust. Na de rust en de functiewisseling was het Velocitas dat er aanvallend alles aan deed om de achterstand te verkleinen. Het was echter Wion dat de stand naar 4-0 bracht maar gelukkig kon Velocitas direct daarna 4-1 maken. Bij deze stand kwam ook het eindsignaal en konden beide ploegen gehuldigd worden. Velocitas bleek een goede verliezer want spontaan werd een ereboog gevormd voor de kampioenen van Wion.
Medailles hadden alle deelnemers vorige week al omgehangen gekregen want tijdens de poulewedstrijden hadden we eigenlijk alleen maar winnaars. Uit handen van Hans Willink, voorzitter van de Stichting Stimulering Haagse Gehandicaptensport ontvingen beide ploegen een beker voor in de prijzenkast en Wion kreeg als winnaar van Rob Meijer, voorzitter van het hoofdbestuur van het KNKV, 15 vrijkaarten voor de korfbalfinale van de Korfballeague op 8 april in het ZiggodĂ´me.

De publieke belangstelling had inmiddels grootse vormen aangenomen. De sporthal was inmiddels vol bezet met naar schatting 1000 personen die in afwachting waren van de topfinale tussen Die Haghe tegen Achilles. Voorafgaand aan de wedstrijd een zeer indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan het overlijden van André Baars, erelid van Achilles. Een echt spannende kraker werd de wedstrijd uiteindelijk niet. Die Haghe bouwde vroeg in de wedstrijd een voorsprong op van drie punten maar Achilles trok de stand snel recht en ging er daarna over heen. Het publiek wachtte tevergeefs op de te maken inhaalslag door Die Haghe. Die inhaalslag bleef echter uit en aan het eind van de wedstrijd stond de uitslag 25-19 voor Achilles op het bord. Ook deze ploeg ontving medailles, een wedstrijdbal en een voucher van de Gouden Wok uit het Zuiderpark voor een gratis diner. Daarnaast ontving Achilles uit handen van Constant Martini, voorzitter van de Hofpas en sponsor De Volharding de Hofpasbokaal als wisselbeker. De organisatie kijkt met dank aan alle vrijwilligers en medewerkers terug op een zeer geslaagde 32e editie van het evenement.

Valto, WION en Achilles winnaars Haagse Korfbaldagen 2017